×

Deel deze pagina

Abonnementen voor een circulaire economie

Abonnementen voor een circulaire economie

De financiële transacties van een product hebben minstens zoveel impact op de duurzaamheid als het product zelf. Bij het product zijn natuurlijk de verbruikte energie en de hoeveelheid grondstoffen heel bepalend voor de duurzaamheid, maar de manier van betalen voor dat product kon wel eens de oplossing worden die ons naar een circulaire economie gaat helpen…

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Jaarringen in 02018

Jaarringen in 02018

Als je nadenkt over de next century, die zich na de horizon van het jaar 2101 uitstrekt, dan kijk je automatisch ook over je schouder, terug in de tijd. Hoever terug is het, als ik zover vooruit kijk? En wat is er nog over van die tijd?

Jaarringen

Een van de indrukwekkendste belevenissen bij mijn rondreis door California was het bekijken van de Sequoia’s. Bijvoorbeeld in Sequoia National Park of Humboldt Redwood States Park. Oeroude bomen, die reusachtige afmetingen hebben gekregen. Een omtrek van tien meter en een hoogte van honderd meter is niet ongewoon. Dit is te vergelijken met een flat van 30 verdiepingen met 1 woonkamer. Van deze bomen worden velen geschat op een leeftijd van meer dan 500 jaar en de oudste op een leeftijd van 2200 jaar! En dat zijn nog lang niet de oudste bomen op aarde. Dan wordt jaarringen tellen een echte klus.

Zo gezien is het kijken naar de next century gewoon om de hoek.

Long Now

Dat vinden ze bij de Long Now Foundation ook. De oprichters, waaronder Stewart Brand en Danny Hillis, hebben deze stichting in 1996 opgericht om met een horizon van 10.000 jaar te gaan denken. Daarom schrijven ze het jaar bewust met een nul ervoor; we leven terwijl ik dit schrijf in het jaar 02018. Danny verzuchtte dat we collectief met een steeds kortere horizon leven. We willen of durven niet meer ver vooruit te kijken. Hij stelde onder andere voor een echte klok te gaan bouwen die 10,000 jaar zal draaien en ons bewust zal maken van het feit dat er nog lang na ons mensen zullen leven op aarde.

Ik ben lid geworden van de Long Now Foundation: Member #9267. Het is dus nog maar een klein groepje, maar het is toch logisch dat meer mensen dit gaan doen? Laten we samen vooruit denken en minimaal naar de next century. Maar een paar keer slaan van de klok verder.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Innovatie heeft een greenhouse nodig

Innovatie heeft een greenhouse nodig

Een populair idee over innovatie is dat het idee ontstaat in gekke creatieve sessies, en daarna maximale vrijheid nodig heeft, en dus zo min mogelijk regels. Management wordt gezien als de grootste bedreiging van innovatie. En dat is waar, en niet waar tegelijk. Zo gooien we het kind met het badwater weg.

Bedreiging

Ja, management als in lagen van spreadsheet-beheerders die de business op basis van cijfers binnen de banen van het afgesproken budget houden, die zijn een bedreiging van innovatie. Even niks over goed of fout daarvan, maar zulk management moeten we vermijden als het gaat om een innovatief en dus potentieel ontwrichtende ontwikkeling. Anders treedt het immuunsysteem in werking en wordt het ‘gezwel’ weggesneden.

Maar zo veel mogelijk vrijheid zonder structuur is hetzelfde als géén ondersteuning, en géén bescherming en géén stimulering.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

The Lindy-scenario

The Lindy-scenario

In het nadenken over een verhaal over een mogelijke toekomst in de next century van 2102 tot 2200, een scenario dus, is het mijns inziens niet mogelijk om extrapolaties van actuele trends te maken.  We kijken dan met een korte termijn-bril naar een verre toekomst. Ook wordt het dan te snel een technology-hype verhaal, terwijl wij mensen gewoon mensen blijven. Tenminste, laten we dat eens als uitgangspunt nemen…

Lindy-rule

Het is interessant om een conservatief verhaal, een Lindy-scenario te maken. De Lindy-rule is, vrij vertaald, dat de levensverwachting van een technologie of idee gelijk is aan de tijd die het nu al heeft geleefd over overleefd. Drie simpele voorbeelden:

Lees verder »

×

Deel deze pagina

The no-escape room

The no-escape room

We zijn als westerse mensheid inmiddels aardig bijgepraat over climate change en allerlei mogelijk onheil bij ongebreidelde economische groei en vervuiling. De mening over de waarschijnlijkheid daarvan mag verschillen, maar de bekendheid is universeel.

Uitersten

Bij het denken over the next century, van het jaar 2101 door tot het jaar 2200, is het daarom verleidelijk te vervallen tot een van de twee uiterste scenario’s:

1. Hemel – Utopia: het leven zal, geholpen door onze technologische ontwikkelingen, prachtig zijn, wij zullen lang leven als ‘God’, in een paradijs.

2. Hel – Dystopia: het leven en de mensheid zal vrijwel voorbij zijn, naar de knoppen geholpen door natuurrampen en oorlogen die het gevolg zijn van ons voortdurende egoïsme, hebzucht en onze ingebakken slechtheid. Het leven zal een hel zijn.

Beide scenario’s hebben hun profeten die hun boeken schrijven en films maken. En beide scenario’s hebben hun volgers en gelovigen.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Morgen is het 2101

Morgen is het 2101

Een paar maanden geleden haalde ik met mijn fiets een jong kereltje in. Met zijn kleine fietsje was hij nog wat slingerend op weg naar Amersfoort. Ik mijmerde wat over de vroege zelfstandigheid van deze basisscholier die met een rugzakje naar ‘de grote stad’ reed.

The Matrix

Ik begon te denken over de wereld die voor hem lag en te rekenen… met een statistische levensverwachting van grofweg 80 jaar zou deze jongen het jaar… 2100 wel eens kunnen bereiken! Een jaar dat sci-fi-achtig ver weg klinkt, waarin beelden uit de film The Matrix naar voren komen. En toch was het opeens daar, in de weilanden, naast me, op de fiets. Hij zou het gaan zien.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Quadcopter is revolutie na honderd jaar

Quadcopter is revolutie na honderd jaar

Het kan lang duren voordat technische uitvindingen gemeengoed worden. Neem de Quadcopter, de door vier hefschroeven aangedreven ‘helikopter’; het principe is bedacht en getest in 1907 door de Fransman Louis Breget. Zie foto boven.

Inmiddels kan iedereen vanaf een paar tientjes een drone kopen. Leuke techniek voor foto’s en filmpjes. Gewoon bestuurd via je mobiele telefoon. Ik waag me aan een toekomstvoorspelling. Minder dan tien jaar verder en een persoonlijke drone is net zo gewoon als nu een persoonlijke mobiele telefoon. Iedereen zijn hulpje bij de hand.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Een gezond innovatieportfolio bouwen is onzekerheid omarmen

Een gezond innovatieportfolio bouwen is onzekerheid omarmen

Innovatie heeft een doel, namelijk opties op de toekomst nemen. Aangezien we in een zeer complexe wereld leven zijn de toekomst en ontwikkelingen rondom je bedrijf fundamenteel onzeker. En daardoor is het succes van je innovatie zeer moeilijk te voorspellen. Het is eigenlijk een gokje. Een innovatie-gokje wagen is heel gezond als er eerst goed over is nagedacht.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Advertentiespel – noodzaak tot herziening van onze snelwegen

Advertentiespel – noodzaak tot herziening van onze snelwegen

Ken je nog het Advertentiespel? Je schudt drie stapels met kaartjes en neemt telkens de bovenste van elke kleur en je vormt zo een unieke en willekeurige advertentie. Humor:

Doe nu even mee met ‘Bernards Snelwegenspel’: neem in gedachten een dobbelsteen en gooi die 7 keer. Schrijf steeds het getal op dat je hebt gegooid. Je hebt nu zeven willekeurige getallen op een rij. Kies nu uit de volgende rijtjes het zinsdeel dat correspondeert met het getal van de dobbelteen. Waarbij je na rijtje vier weer begint bij rijtje 1. Zo krijg je een interessante situatie die zich op onze snelwegen legaal kan voordoen.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Succesverhalen

Succesverhalen

We willen graag de snelste en makkelijkste route naar succes. Vertel me wat ik moet doen! Want het gaat toch om ‘doen’, nietwaar?

Assepoester

Stel je voor dat we alleen kijken naar wat mensen doen, en daarvan leren. Neem nu het sprookje van Assepoester… en we zouden ergens richting het einde een journalist sturen om dit gelukkige huwelijk tussen de prins en Assepoester te analyseren voor een boekje getiteld “Drie lessen voor succes van de prins!” Dan zou het ongeveer het volgende kunnen zijn:

  • Ga naar feesten, vooral die van je vader
  • Alles wat mensen achterlaten, ga dat persoonlijk bij hen terugbrengen
  • Zoek een vrouw met een fetish voor schoenen

 

Uiteraard zou je er absoluut niets aan hebben. Maar het gekke is dat veel succesboeken wel zo zijn geschreven. Iemand heeft heel veel succes. Vervolgens wordt zijn/haar gedrag geanalyseerd. Dat wordt tot wet verheven en gepubliceerd als waarheid en “x steps to succes”. Dat is een gotspe!

Why?

Ten eerste gaat het niet om de daden maar om de afwegingen achter de daden. Over iemands “why?” – iemands drijfveren. En die komen voort uit een visie, een kijk op de wereld, een missie en karakter. Dat laatste zeker niet te vergeten: karakter is het ondergeschoven kindje in de “x steps to succes” cultuur. Hoeveel tegenslagen moet je kunnen doorstaan om eindelijk tot dat moment van geluk te komen? Het leven zit boordevol tegenslagen, klein en groot, die je moet trotseren om tot je doelen te komen. Vraag een topsporter of ondernemer of zijn succes het volgen van een stappenplan is. Dat is slechts een deeltje van het verhaal. Want het ontwikkelen van karakter en een persoonlijke visie en missie voor de wereld is iets dat groeit – dat tijd nodig heeft – dat interactie nodig heeft, en bovenal… een hoeveelheid tegenslag. Zonder tegenslagen geen succes.

Taboe

De tweede reden waarom kijken naar openbare bronnen over een persoon onvoldoende is, is dat er allerlei taboes zijn in onze maatschappij. Zaken die daarom alleen in de privésfeer worden gedeeld met echte vrienden. Zaken als religie, feesten, rituelen en verboden middelen kunnen een significante rol kunnen spelen in iemands persoonlijkheid en prestaties. Steve Jobs en Elon Musk zijn er halfopen over: het roken van wiet en het Burning Man festival worden genoemd. Maar wat er precies wordt gedaan en hoe vaak lees je niet in de krant.

Gebrek

En er is nog meer verborgen. Succes blijkt ook vaak een noodzaak te hebben: een vlucht uit een vreselijke ervaring en een vast voorgenomen ‘dat nooit meer’. Bijvoorbeeld een lichamelijk gebrek, geestelijk probleem of gemis dat wordt gecompenseerd. Deze gebreken zijn diep verborgen onder de succesverhalen en de compensatiedrang. Te pijnlijk om nog boven water te halen.

Bias

Een laatste belangrijke reden waarom de meeste succesonderzoeken en succesboeken een gotspe zijn is het fenomeen dat vaak alleen de succesvolle mensen worden geïnterviewd. Niet de verliezers. De winnaars deze zijn als piloten van vliegtuigen die de oorlog wel hebben overleefd: helden. Wat we niet zien is wat er fout is gegaan met al die andere vliegtuigen en al die andere piloten. Is het misschien niet zozeer het doen van het juiste als het niet-doen, ofwel ontwijken van het domme en het stomme? Is bijvoorbeeld het niet toegeven aan een verslaving veel meer een kenmerk van succes dan al die dingen die je kunt doen als je niet in een put valt. Dit fenomeen heet de ‘selection bias’.

Bomen

Succesvolle mensen zijn voor mij als bomen die gegroeid zijn te midden van uitdagingen: weersveranderingen, een pad wordt gevormd over de wortels, spelende kinderen met een schommel en een eikenprocessierups. En we zijn allemaal zo’n boom. Kiezen we om door te groeien, of nemen we genoegen met de ruimte die de wereld ons geeft?

Opstaan

Uiteindelijk is dit misschien wel de eerste en laatste les van succes: sta één keer meer op dan je valt. Al is dat niet een leuke boodschap…

Lees verder »

Jaguar E-type
×

Deel deze pagina

Propositie – veel meer dan je ziet, meer dan je voelt…

Propositie – veel meer dan je ziet, meer dan je voelt…

Propositie is een term voor dat wat je biedt aan je klant en je doelgroep. En dat gaat veel verder dan wat je ziet, tast en ruikt. Je klant ervaart veel meer dan de kenmerken van je product; zij ervaart namelijk je hele bedrijf! Alles wat je doet en wat je laat in je bedrijf, van de inkoop, productie, verkoop tot en met de aflevering en facturering, is de verpakking van je product of dienst. Die verpakking telt zwaarder mee dan je denkt. En daar kun je je mee onderscheiden in de markt.

Onderscheidend zijn is zeer essentieel in een overvolle markt, met steeds lagere toetredingsdrempels; ofwel, het is steeds makkelijker voor een nieuwe partij om ook in jouw markt te komen. Een goed gekozen en gecultiveerd onderscheid van je concurrenten, ook wel positionering genoemd, maakt dat jij gevonden wordt in plaats van dat jij klanten moet gaan zoeken. Een wereld van verschil.

Laten we dat eens bekijken aan de hand van de voorbeelden McDonald’s en Tesla.

Level 1 – onderscheid in functionaliteit

Natuurlijk kun je door middel van je product of dienst jezelf onderscheiden.  Jouw producten moeten maken dat het leven van de klant echt verbeterd wordt. Maak je producten effectiever en beter,  efficiënter en sneller, goedkoper, luxer, comfortabeler, makkelijker… Als je je hiermee onderscheid dan komt dat naar voren in gedachten van een klant in de volgende vorm:

  1. mijn keuze is beter dan de jouwe omdat…
  2. ik ga naar… voor superieure…

De invulling van deze vragen kan natuurlijk per persoon verschillen. Iedereen legt zijn eigen accenten. Bij McDonald’s zou dat bijvoorbeeld kunnen gaan om goedkoper eten, sneller bediend door de McDrive en altijd makkelijk bereikbaar.

In het geval van Tesla zou dit kunnen gaan om lagere totaalkosten per kilometer, een hogere acceleratie en meer zitplaatsen.

Level 2 – onderscheid in beleving

Veel belangrijker is de emotie en de beleving van je product. Die zit vaak in de ‘verpakking’ zoals hierboven beschreven. Maak een blije klant door jouw producten bijvoorbeeld schoonheid te geven (iets wat het oog bekoort), consistent te zijn, iets persoonlijk te maken of te brengen en tenslotte ‘eerlijk’ te maken. Als een klant het volgende van jou kan zeggen ben je op de goede weg:

  1. ik voel me blij en gelukkig met … omdat…
  2. ik heb een fijne dag omdat…

Bij McDonald’s zou dat bijvoorbeeld kunnen gaan omdat de kinderen rustig en blij zijn, je een lekker warme maag hebt en een ‘sugar rush’ en iedereen precies op maat is bediend (na tig vragen).

In het geval van Tesla zou dit kunnen gaan om lekker uitgerust aankomen door stiller rijden en het rustgevende gevoel van 5 sterren-veiligheid.

Level 3 – onderscheid in betekenis

Het allerbelangrijkste is echter de betekenis die jij aan het leven van jouw klant kunt geven. En dat kan door het bieden van hoop, zingeving, een plek in de maatschappij en status en aanzien: ‘ik ben een redder/held‘. De gedachten die opkomen zijn bijvoorbeeld:

  1. ik neem mijn vrienden mee naar deze leverancier omdat…
  2. ik vertel het mijn familie omdat…

Bij McDonald’s zou dat voor jongeren bijvoorbeeld kunnen gaan omdat het een sociale status geeft (‘ik kan dat betalen‘) en je daar andere jongeren ziet en gezien kan worden.

In het geval van Tesla zou dit kunnen zijn dat het een gevoel geeft van meedoen aan een beweging die de omwenteling (‘energie-wende’) van fossiel naar herbruikbare energie versnelt. En een stuk van de slimheid van Elon Musk op je te hebben afstralen.

Wij mensen zijn zeer emotionele wezens, die argumenten uit level 1 gebruiken om te verdoezelen wat we eigenlijk voelen en ervaren bij level 2 en level 3. En dat deel je niet zo makkelijk hardop ook al is het er wel degelijk.

Nu jij

Vul het zelf in voor de drie niveaus voor jouw product en merk. Of doe het voor de auto en merk in de foto bovenaan. Ken je hem?

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Sterker business development – Release je bedrijf!

Sterker business development – Release je bedrijf!

Een schaalbaar en gezond bedrijf moet gebouwd worden als een systeem. Dat kunnen we van Michael Gerber leren. Een bedrijf moet een samenstel van processen zijn die het gewenste en consistente resultaat geven waar de klant op zit te wachten.

Deze processen kunnen en moeten natuurlijk continu worden verbeterd. Daartoe heeft Gerber het Business Development-proces beschreven. Dit gaat dus niet over externe relaties, zoals we Business Development over het algemeen beschrijven, maar over de ontwikkeling van het bedrijf zelf. Gerber’s Business Development proces zorgt ervoor dat de prestaties van het bedrijf worden gemeten en dat processen worden aangepast. Waarna de prestaties opnieuw worden gemeten.

ICT brengt transparantie

Een geborgd proces zonder ondersteuning vanuit ICT is inmiddels onmogelijk en onwenselijk. ICT levert de middelen waarmee processen sneller gedaan kunnen worden. En meetbaar, beter afgestemd en inzichtelijk voor de klant; essentieel voor het onderscheidend vermogen van bedrijven de komende jaren!

Leren van ICT-ontwikkelproces

Van die professionele ICT-wereld kunnen we wat leren. Want ICT wordt in Releases uitgebracht, van alfa via beta naar productie-releases. Als het goed is, getest en wel in een OTAP-reeks: ontwikkeling, test, acceptatie en productie. Er is een aparte omgeving, afgeschermd, waar de ontwikkeling (O) wordt gedaan. Dan volgt een aparte omgeving waar de testen (T) van het nieuwe product of de features worden gedaan. Vervolgens een aparte omgeving waar de acceptatie (A) door de klant kan worden gedaan. En pas na acceptatie gaat de nieuwe functionaliteit live in de productieomgeving (P).

Voorstel: releases voor je bedrijf

Stel dat bedrijven als geheel gaan werken in Releases en met OTAP. Dus niet alleen voor de ICT maar ook voor de organisatie, de processen en de procesbeschrijvingen. Zodat het hele bedrijf op een vast punt in de tijd wordt gewijzigd. Laten we zeggen: ieder kwartaal. En dat er tussentijds geen wijzigingen worden doorgevoerd om de noodzakelijke stabiliteit en rust te houden.

Alle mogelijke problemen en ideeën worden besproken in teams die met voorstellen voor nieuwe processen en verbeterde ICT komen (O). Na ontwikkeling worden de veranderingen met een aantal personeelsleden getest (T). Als dat naar behoren is verlopen, wordt een proefafdeling gevraagd proef te draaien met het nieuwe proces. Pas als deze afdeling akkoord is, wordt het geaccepteerd (A), en kan het bij een volgende ‘release’ live worden gezet, oftewel bedrijfsbreed worden ingevoerd en gecommuniceerd.

Een verbetering die niet door de testen of acceptatie komt, kan in een volgende release opnieuw worden meegenomen. Een Business Development manager of COO houdt overzicht over het ritme en het geheel. Ieder kwartaal presenteert hij/zij een bulletin met de proceswijzigingen en de achterliggende redenen en doelen. Zichtbaar voor iedereen. Geen eilanden meer.

Voordelen van releases

Wat zijn daarvan de voordelen?  Iedereen in het bedrijf is zich bewust van de geldende processen en van het moment dat eventuele wijzigingen doorgevoerd kunnen worden.

Er zijn geen afstemmingsproblemen meer omdat wijzigingen in het ene proces een effect hebben op het andere proces in de organisatie. Of onverwachte bij-effecten.

Tenslotte, voedt het de organisatie op met het idee dat de processen het centrale deel van de organisatie zijn. Niet de mensen dus. Gerber is er duidelijk over: met buitengewone mensen kun je geen betrouwbaar bedrijf bouwen. Niet de mens centraal, maar het proces. Wat overigens een mens niet degradeert tot productiemiddel a la ‘modern times’ maar hem de ruimte geeft om zijn talent en creativiteit toe te passen. Uiteraard moeten processen gebruik maken van de veelzijdigheid van ieder mens. Maar niet van iemand in het bijzonder. Maak nooit de bijzonderheden van mensen leidend voor je proces, hoe getalenteerd ze ook zijn!

Nadelen?

Het nadeel van het werken in releases? De organisatie moet met meer rigor en discipline met zijn veranderingen omgaan en kan niet meer ad-hoc en opportuun wat wijzigen. Ook niet tussentijds. Al zou dat laatste in een noodgeval natuurlijk altijd blijven kunnen net als een tussentijdse release om ‘hacks’ te dichten. Dit nadeel van rigor en discipline is, denk ik, eigenlijk een voordeel.

Lees verder »