×

Deel deze pagina

Succesverhalen

Succesverhalen

We willen graag de snelste en makkelijkste route naar succes. Vertel me wat ik moet doen! Want het gaat toch om ‘doen’, nietwaar?

Assepoester

Stel je voor dat we alleen kijken naar wat mensen doen, en daarvan leren. Neem nu het sprookje van Assepoester… en we zouden ergens richting het einde een journalist sturen om dit gelukkige huwelijk tussen de prins en Assepoester te analyseren voor een boekje getiteld “Drie lessen voor succes van de prins!” Dan zou het ongeveer het volgende kunnen zijn:

  • Ga naar feesten, vooral die van je vader
  • Alles wat mensen achterlaten, ga dat persoonlijk bij hen terugbrengen
  • Zoek een vrouw met een fetish voor schoenen

 

Uiteraard zou je er absoluut niets aan hebben. Maar het gekke is dat veel succesboeken wel zo zijn geschreven. Iemand heeft heel veel succes. Vervolgens wordt zijn/haar gedrag geanalyseerd. Dat wordt tot wet verheven en gepubliceerd als waarheid en “x steps to succes”. Dat is een gotspe!

Why?

Ten eerste gaat het niet om de daden maar om de afwegingen achter de daden. Over iemands “why?” – iemands drijfveren. En die komen voort uit een visie, een kijk op de wereld, een missie en karakter. Dat laatste zeker niet te vergeten: karakter is het ondergeschoven kindje in de “x steps to succes” cultuur. Hoeveel tegenslagen moet je kunnen doorstaan om eindelijk tot dat moment van geluk te komen? Het leven zit boordevol tegenslagen, klein en groot, die je moet trotseren om tot je doelen te komen. Vraag een topsporter of ondernemer of zijn succes het volgen van een stappenplan is. Dat is slechts een deeltje van het verhaal. Want het ontwikkelen van karakter en een persoonlijke visie en missie voor de wereld is iets dat groeit – dat tijd nodig heeft – dat interactie nodig heeft, en bovenal… een hoeveelheid tegenslag. Zonder tegenslagen geen succes.

Taboe

De tweede reden waarom kijken naar openbare bronnen over een persoon onvoldoende is, is dat er allerlei taboes zijn in onze maatschappij. Zaken die daarom alleen in de privésfeer worden gedeeld met echte vrienden. Zaken als religie, feesten, rituelen en verboden middelen kunnen een significante rol kunnen spelen in iemands persoonlijkheid en prestaties. Steve Jobs en Elon Musk zijn er halfopen over: het roken van wiet en het Burning Man festival worden genoemd. Maar wat er precies wordt gedaan en hoe vaak lees je niet in de krant.

Gebrek

En er is nog meer verborgen. Succes blijkt ook vaak een noodzaak te hebben: een vlucht uit een vreselijke ervaring en een vast voorgenomen ‘dat nooit meer’. Bijvoorbeeld een lichamelijk gebrek, geestelijk probleem of gemis dat wordt gecompenseerd. Deze gebreken zijn diep verborgen onder de succesverhalen en de compensatiedrang. Te pijnlijk om nog boven water te halen.

Bias

Een laatste belangrijke reden waarom de meeste succesonderzoeken en succesboeken een gotspe zijn is het fenomeen dat vaak alleen de succesvolle mensen worden geïnterviewd. Niet de verliezers. De winnaars deze zijn als piloten van vliegtuigen die de oorlog wel hebben overleefd: helden. Wat we niet zien is wat er fout is gegaan met al die andere vliegtuigen en al die andere piloten. Is het misschien niet zozeer het doen van het juiste als het niet-doen, ofwel ontwijken van het domme en het stomme? Is bijvoorbeeld het niet toegeven aan een verslaving veel meer een kenmerk van succes dan al die dingen die je kunt doen als je niet in een put valt. Dit fenomeen heet de ‘selection bias’.

Bomen

Succesvolle mensen zijn voor mij als bomen die gegroeid zijn te midden van uitdagingen: weersveranderingen, een pad wordt gevormd over de wortels, spelende kinderen met een schommel en een eikenprocessierups. En we zijn allemaal zo’n boom. Kiezen we om door te groeien, of nemen we genoegen met de ruimte die de wereld ons geeft?

Opstaan

Uiteindelijk is dit misschien wel de eerste en laatste les van succes: sta één keer meer op dan je valt. Al is dat niet een leuke boodschap…

Lees verder »

Jaguar E-type
×

Deel deze pagina

Propositie – veel meer dan je ziet, meer dan je voelt…

Propositie – veel meer dan je ziet, meer dan je voelt…

Propositie is een term voor dat wat je biedt aan je klant en je doelgroep. En dat gaat veel verder dan wat je ziet, tast en ruikt. Je klant ervaart veel meer dan de kenmerken van je product; zij ervaart namelijk je hele bedrijf! Alles wat je doet en wat je laat in je bedrijf, van de inkoop, productie, verkoop tot en met de aflevering en facturering, is de verpakking van je product of dienst. Die verpakking telt zwaarder mee dan je denkt. En daar kun je je mee onderscheiden in de markt.

Onderscheidend zijn is zeer essentieel in een overvolle markt, met steeds lagere toetredingsdrempels; ofwel, het is steeds makkelijker voor een nieuwe partij om ook in jouw markt te komen. Een goed gekozen en gecultiveerd onderscheid van je concurrenten, ook wel positionering genoemd, maakt dat jij gevonden wordt in plaats van dat jij klanten moet gaan zoeken. Een wereld van verschil.

Laten we dat eens bekijken aan de hand van de voorbeelden McDonald’s en Tesla.

Level 1 – onderscheid in functionaliteit

Natuurlijk kun je door middel van je product of dienst jezelf onderscheiden.  Jouw producten moeten maken dat het leven van de klant echt verbeterd wordt. Maak je producten effectiever en beter,  efficiënter en sneller, goedkoper, luxer, comfortabeler, makkelijker… Als je je hiermee onderscheid dan komt dat naar voren in gedachten van een klant in de volgende vorm:

  1. mijn keuze is beter dan de jouwe omdat…
  2. ik ga naar… voor superieure…

De invulling van deze vragen kan natuurlijk per persoon verschillen. Iedereen legt zijn eigen accenten. Bij McDonald’s zou dat bijvoorbeeld kunnen gaan om goedkoper eten, sneller bediend door de McDrive en altijd makkelijk bereikbaar.

In het geval van Tesla zou dit kunnen gaan om lagere totaalkosten per kilometer, een hogere acceleratie en meer zitplaatsen.

Level 2 – onderscheid in beleving

Veel belangrijker is de emotie en de beleving van je product. Die zit vaak in de ‘verpakking’ zoals hierboven beschreven. Maak een blije klant door jouw producten bijvoorbeeld schoonheid te geven (iets wat het oog bekoort), consistent te zijn, iets persoonlijk te maken of te brengen en tenslotte ‘eerlijk’ te maken. Als een klant het volgende van jou kan zeggen ben je op de goede weg:

  1. ik voel me blij en gelukkig met … omdat…
  2. ik heb een fijne dag omdat…

Bij McDonald’s zou dat bijvoorbeeld kunnen gaan omdat de kinderen rustig en blij zijn, je een lekker warme maag hebt en een ‘sugar rush’ en iedereen precies op maat is bediend (na tig vragen).

In het geval van Tesla zou dit kunnen gaan om lekker uitgerust aankomen door stiller rijden en het rustgevende gevoel van 5 sterren-veiligheid.

Level 3 – onderscheid in betekenis

Het allerbelangrijkste is echter de betekenis die jij aan het leven van jouw klant kunt geven. En dat kan door het bieden van hoop, zingeving, een plek in de maatschappij en status en aanzien: ‘ik ben een redder/held‘. De gedachten die opkomen zijn bijvoorbeeld:

  1. ik neem mijn vrienden mee naar deze leverancier omdat…
  2. ik vertel het mijn familie omdat…

Bij McDonald’s zou dat voor jongeren bijvoorbeeld kunnen gaan omdat het een sociale status geeft (‘ik kan dat betalen‘) en je daar andere jongeren ziet en gezien kan worden.

In het geval van Tesla zou dit kunnen zijn dat het een gevoel geeft van meedoen aan een beweging die de omwenteling (‘energie-wende’) van fossiel naar herbruikbare energie versnelt. En een stuk van de slimheid van Elon Musk op je te hebben afstralen.

Wij mensen zijn zeer emotionele wezens, die argumenten uit level 1 gebruiken om te verdoezelen wat we eigenlijk voelen en ervaren bij level 2 en level 3. En dat deel je niet zo makkelijk hardop ook al is het er wel degelijk.

Nu jij

Vul het zelf in voor de drie niveaus voor jouw product en merk. Of doe het voor de auto en merk in de foto bovenaan. Ken je hem?

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Sterker business development – Release je bedrijf!

Sterker business development – Release je bedrijf!

Een schaalbaar en gezond bedrijf moet gebouwd worden als een systeem. Dat kunnen we van Michael Gerber leren. Een bedrijf moet een samenstel van processen zijn die het gewenste en consistente resultaat geven waar de klant op zit te wachten.

Deze processen kunnen en moeten natuurlijk continu worden verbeterd. Daartoe heeft Gerber het Business Development-proces beschreven. Dit gaat dus niet over externe relaties, zoals we Business Development over het algemeen beschrijven, maar over de ontwikkeling van het bedrijf zelf. Gerber’s Business Development proces zorgt ervoor dat de prestaties van het bedrijf worden gemeten en dat processen worden aangepast. Waarna de prestaties opnieuw worden gemeten.

ICT brengt transparantie

Een geborgd proces zonder ondersteuning vanuit ICT is inmiddels onmogelijk en onwenselijk. ICT levert de middelen waarmee processen sneller gedaan kunnen worden. En meetbaar, beter afgestemd en inzichtelijk voor de klant; essentieel voor het onderscheidend vermogen van bedrijven de komende jaren!

Leren van ICT-ontwikkelproces

Van die professionele ICT-wereld kunnen we wat leren. Want ICT wordt in Releases uitgebracht, van alfa via beta naar productie-releases. Als het goed is, getest en wel in een OTAP-reeks: ontwikkeling, test, acceptatie en productie. Er is een aparte omgeving, afgeschermd, waar de ontwikkeling (O) wordt gedaan. Dan volgt een aparte omgeving waar de testen (T) van het nieuwe product of de features worden gedaan. Vervolgens een aparte omgeving waar de acceptatie (A) door de klant kan worden gedaan. En pas na acceptatie gaat de nieuwe functionaliteit live in de productieomgeving (P).

Voorstel: releases voor je bedrijf

Stel dat bedrijven als geheel gaan werken in Releases en met OTAP. Dus niet alleen voor de ICT maar ook voor de organisatie, de processen en de procesbeschrijvingen. Zodat het hele bedrijf op een vast punt in de tijd wordt gewijzigd. Laten we zeggen: ieder kwartaal. En dat er tussentijds geen wijzigingen worden doorgevoerd om de noodzakelijke stabiliteit en rust te houden.

Alle mogelijke problemen en ideeën worden besproken in teams die met voorstellen voor nieuwe processen en verbeterde ICT komen (O). Na ontwikkeling worden de veranderingen met een aantal personeelsleden getest (T). Als dat naar behoren is verlopen, wordt een proefafdeling gevraagd proef te draaien met het nieuwe proces. Pas als deze afdeling akkoord is, wordt het geaccepteerd (A), en kan het bij een volgende ‘release’ live worden gezet, oftewel bedrijfsbreed worden ingevoerd en gecommuniceerd.

Een verbetering die niet door de testen of acceptatie komt, kan in een volgende release opnieuw worden meegenomen. Een Business Development manager of COO houdt overzicht over het ritme en het geheel. Ieder kwartaal presenteert hij/zij een bulletin met de proceswijzigingen en de achterliggende redenen en doelen. Zichtbaar voor iedereen. Geen eilanden meer.

Voordelen van releases

Wat zijn daarvan de voordelen?  Iedereen in het bedrijf is zich bewust van de geldende processen en van het moment dat eventuele wijzigingen doorgevoerd kunnen worden.

Er zijn geen afstemmingsproblemen meer omdat wijzigingen in het ene proces een effect hebben op het andere proces in de organisatie. Of onverwachte bij-effecten.

Tenslotte, voedt het de organisatie op met het idee dat de processen het centrale deel van de organisatie zijn. Niet de mensen dus. Gerber is er duidelijk over: met buitengewone mensen kun je geen betrouwbaar bedrijf bouwen. Niet de mens centraal, maar het proces. Wat overigens een mens niet degradeert tot productiemiddel a la ‘modern times’ maar hem de ruimte geeft om zijn talent en creativiteit toe te passen. Uiteraard moeten processen gebruik maken van de veelzijdigheid van ieder mens. Maar niet van iemand in het bijzonder. Maak nooit de bijzonderheden van mensen leidend voor je proces, hoe getalenteerd ze ook zijn!

Nadelen?

Het nadeel van het werken in releases? De organisatie moet met meer rigor en discipline met zijn veranderingen omgaan en kan niet meer ad-hoc en opportuun wat wijzigen. Ook niet tussentijds. Al zou dat laatste in een noodgeval natuurlijk altijd blijven kunnen net als een tussentijdse release om ‘hacks’ te dichten. Dit nadeel van rigor en discipline is, denk ik, eigenlijk een voordeel.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Zeven verrassende uitgangspunten voor een vruchtbaar innovatieproces

Zeven verrassende uitgangspunten voor een vruchtbaar innovatieproces

In een vorig artikel heb ik aangegeven hoe ‘corporate innovation’ (product development), dat wil zeggen innovatie binnen reeds langer bestaande en volwassen organisaties, niet moet; niet als een ‘tech start-up’ of als een Dragons’ Den. Maar hoe dan wel?

Het korte antwoord is dat dit maatwerk is voor iedere organisatie, omdat de dynamiek van iedere organisatie en van iedere branche zo enorm verschillend kan zijn.

Er zijn wel zeven verrassende uitgangspunten of principes voor het ontwerpen van een goed innovatieproces op maat. Voor de goede orde: het gaat hierbij om significante innovatie en productontwikkeling en niet om de stapsgewijze en incrementele proces-verbeteringen zoals die binnen LEAN e.d. worden uitgevoerd. Dus op weg naar je nieuwe product of een nieuwe markt met de volgende zeven uitgangspunten:

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Innovatie? Kijken naar ‘Tech start-ups’ maakt meer kapot dan u lief is!

Innovatie? Kijken naar ‘Tech start-ups’ maakt meer kapot dan u lief is!

Unicorn!

Het is een trend om innovatie te associëren met tech start-ups: startende bedrijven in Silicon Valley die een nieuwe trend en technologie oppakken en die proberen al ontwikkelend met ‘trial-and-error’ snel op te schalen. Er verschijnen nieuwe woorden in ons vocabulaire die het snelle groeien en het behaalde succes bejuichen: ‘pivoten’, ‘scaling’ en ‘unicorn’. Hoe gaaf is het om te zien dat Elon Musk op zoveel fronten doorbreekt? Absoluut super!

Dus ook grote multinationals en gevestigde namen willen leren van wat er gebeurt in Silicon Valley. En de daar bewezen modellen een-op-een toepassen in hun situatie. Maar dan heb ik slecht nieuws: dit laatste kan niet. Het tech start-up model heeft geen enkele relevantie voor grote bedrijven. Om minstens drie redenen.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Ontwikkelen naar meesterschap met het MASTERY-model

Ontwikkelen naar meesterschap met het MASTERY-model

Het MASTERY-model is een model voor persoonlijke en zakelijke groei en is geïnspireerd door de wereld van de gilden en de weg naar meesterschap. Vroeger ging die lange weg via de graden van leerling, gezel en reisgezel, en het afleggen van een meesterproef. Nu doet u het zelf, geholpen door het MASTERY-model. U kunt uzelf erin spiegelen en beproeven. Het zijn als het ware lakmoesproeven voor uw meesterschap. Is het is ook toepasbaar op een onderneming of organisatie?

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Het ontwikkelen van een gezond business portfolio

Het ontwikkelen van een gezond business portfolio

Iedere volwassen organisatie die meerdere producten of diensten voert, heeft feitelijk een portfolio: een productportfolio, of het productassortiment bij winkels en handelaren. Als leidinggevende wil je dit portfolio gezond en toekomstgericht houden. Een gezond portfolio in een gezond bedrijf…

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Echte standaardisatie is radicale innovatie

Echte standaardisatie is radicale innovatie

In de bouw lijkt de innovatie stil te staan, maar schijn bedriegt. In China heeft een snelgroeiend maar nog onbekend bedrijf BSB een manier gevonden om bouwen tegelijkertijd zeer significant sneller, energiezuiniger en goedkoper te maken. En dan gaat het over een revolutionaire 50%, tot wel 90%. Het geheim? Standaardisatie.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Geluk hebben… bestaat niet. Voorbereiding is alles

Geluk hebben… bestaat niet. Voorbereiding is alles

In mijn vorige artikel betoogde ik dat toeval bestaat. Dat was een waarschuwing tegen bijgeloof en je impulsief laten meeslepen door ‘tekenen van boven’.

Daar wil ik nog een observatie aan toevoegen: geluk bestaat niet. Eigenlijk, volgens de regels van de logica, is dit in tegenspraak met het voorgaande, maar het gaat mij nu niet om een logische waarheid maar om het zuiveren van de taal en het denken, richting een actieve ‘mindset’. Dit leg ik graag uit aan de hand van een anecdote uit het leven van mijn vader.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Toeval bestaat toevallig wel. Dat valt mee

Toeval bestaat toevallig wel. Dat valt mee

In zijn schokkende boek ‘Tricks of the mind‘ beschrijft meester-illusionist Derren Brown hoe hij zijn gewillige publiek voor de gek houdt. Hij licht tipjes van de sluier op en beschrijft ook de manier waarop hij als zogenaamd ‘medium’ overtuigend ‘praat met de doden’. Zijn grootste staaltje illusionisme was te zien in de TV-serie ‘Messiah‘ waar hij onder een valse naam naar Amerika reist en tot vier keer toe als guru of begaafd medium wordt gekroond door de lokale autoriteiten op het gebied van onder andere ‘remote viewing’ en ‘handoplegging’ en ‘christelijke bekering’.

Derren’s boek is een grote tirade tegen bijgeloof. Wij willen zo graag dat wetenschappelijk onmogelijke dingen kunnen dat we er graag in tuinen. Hij vertelt in zijn boek deze korte – mogelijk waar gebeurde – illustratie van het fenomeen ‘toeval’:

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Stop met doemdenken. Overvloedsdenken helpt wel

Stop met doemdenken. Overvloedsdenken helpt wel

Schaarste!?

We leven in een wereld waarin ons denken voortdurend wordt gestuurd naar denken in schaarste. In tekorten en schaven aan de kosten voor meer efficiency, en ‘ik een beetje meer dan jij’. Waarin er maar één kan winnen.

Lees verder »

×

Deel deze pagina

Een jaar ouder en wijzer en opgeschoven in de piramide?

Een jaar ouder en wijzer en opgeschoven in de piramide?

We zijn weer een jaar ouder… en grijzer.

Wat brengt het nieuwe jaar? Er is zeer weinig zeker over de toekomst; helaas, en tegen onze zin. En wie daar niet van overtuigd is raad ik het boek ‘The Black Swan’ aan. We moeten die onzekerheid gaan leren omarmen, anders blijven we achter de waan van de dag aanrennen. En de waan van extrapolaties.

Maar er is misschien een kleine strohalm: de bevolkingsaantallen. Het CBS houdt in Nederland keurig het aantal inwoners van elke leeftijd bij. En extrapoleert dit naar de toekomst. Dat zou een piramide-vorm moeten geven, volgens het gebruikelijke woord: bevolkingspiramide. Die vorm was overigens alleen tot net na de Tweede Wereldoorlog van toepassing, daarna nam de bevolkingsaanwas af.

Niks piramide. Het is tijd om een nieuw model in ons hoofd te krijgen van de Nederlandse bevolking. Reset…

Lees verder »