×

Deel deze pagina

“Ik ook” – de sterke kracht van de groep

“Ik ook” – de sterke kracht van de groep

Stel, je komt je hotelkamer binnen, gaat naar de badkamer en ziet een bordje dat je oproept om de handdoeken te hergebruiken voor het milieu. Minder wassen is minder energie en minder milieuschade … We hebben het allemaal al vaak beleefd. Welke van de volgende bordjes zou je het meeste aanspreken, en tot handelen overhalen?

  • Hergebruik s.v.p. uw handdoeken voor het milieu!
  • De meerderheid van gasten in dit hotel gingen u voor in het hergebruik van de handdoeken voor het milieu!
  • De meerderheid van gasten in deze hotelkamer gingen u voor in het hergebruik van de handdoeken voor het milieu!

Dank er eens over na.

Op zich een vreemde rij: waarom zou het gedrag van anderen in dit hotel of zelfs deze hotelkamer maar enig invloed hebben op mijn gedrag? De praktijk: het scheelt significant. De tweede zin met een gevoel van ‘wij’ in het hotel geeft ongeveer 30% meer effect, en de laatste zin waarin het gaat om de groep van ‘gelukkigen’ die in deze hotelkamer gaf alweer 30% meer effect.

Dit is een wetenschappelijk onderzoek, beschreven in het boek ‘Yes!’ (*). Men onderzocht welke boodschap het beste leidt tot het gewenst gedrag. Marketing in de praktijk.

De conclusie: Hoe specifieker wij worden aangesproken met een boodschap dat ‘ons soort mensen’ dit of dat doet, hoe sterker we daarop reageren.

Terzijde een interessant weetje: de cynicus kan opmerken dat het werkelijke motief van de hotels de kostenbesparing is. Maar het werkelijke motief voor deze aktie wordt toegeschreven aan het voorkomen van het meenemen van de handdoeken!

Neem contact op om hierover door te denken: 06 – 1244 6086.  Of volg FRISSE BRONNEN op Facebook voor meer inspirerende artikelen.

(*) Uit: ‘Yes! 50 Scientifically Proven Ways to Be Persuasive’ door Noah Goldstein, Steve Martin en Robert Cialdini, ISBN: 978-1416576143