×

Deel deze pagina

Abonnementen voor een circulaire economie

Abonnementen voor een circulaire economie

De financiële transacties van een product hebben minstens zoveel impact op de duurzaamheid als het product zelf. Bij het product zijn natuurlijk de verbruikte energie en de hoeveelheid grondstoffen heel bepalend voor de duurzaamheid, maar de manier van betalen voor dat product kon wel eens de oplossing worden die ons naar een circulaire economie gaat helpen…

Abonnementen worden populair

Bij een abonnement neem je een product of dienst af voor een onbepaalde tijd en betaalt daarvoor met vaste bedragen en vaste termijnen – meestal maandelijks. In ruil daarvoor krijg je een vrij gebruik van het product of de dienst. Meestal all you can eat – een onbeperkt gebruik. In de wereld van de media is ongeveer €10,- per maand de magic formula. Een paar bekende voorbeelden:

  • Voor onze muziek luisteren we naar Spotify, iTunes of di.fm.
  • Ons leesvoer krijgen we van Storytel, Blinkist en Blendle.
  • Onze films krijgen we van Netflix, Videoland en Cineville.

Producten leasen

Bij een abonnement op een product gaat het soms om leasen. Niks nieuws in de zakelijke markt, maar wel nieuw in de consumentenmarkt. Twee leuke Nederlandse abonnementen vind ik Swapfiets en MUD Jeans. Terwijl ik dit schrijf heb ik een broekabonnement aan mijn benen: een spijkerbroek waar ik maandelijks voor betaal.  En die ik op elke moment kan ruilen voor een nieuwe. Helemaal circulair.

Voordelen voor de ecologie

Doordat er een plicht is tot het kosteloos vervangen van een kapot product of een opgebruikt product, zal de aanbieder er door wetten van het gezond verstand voor gaan zorgen dat het product zowel zo lang mogelijk meegaat, als bij inname zoveel mogelijk hergebruikt kan worden.

Voordelen voor de consument

Consumenten zijn bereid een abonnement af te sluiten voor het comfort van het niet meer hebben van betaalrompslomp en het verminderen van keuzestress. En het gevoel van het niet hoeven weg te gooien van een product is niet belastend voor je geweten en generaties na ons.

Voordelen voor de aanbieder

Een abonnement heeft zakelijke voordelen voor aanbieders: het gaat via een simpele automatische incasso en loopt zolang je het niet opzegt. Zo blijft de aanbieder met de consument in contact; een belangrijke relatie. Dat geeft ook de kans om cross and upselling te doen, wat je bent immers klant? Je krijgt aanbiedingen voor andere producten en premium services.

Kan het overal?!

Er is eigenlijk geen onderwerp of ergens ter wereld is een start-up bezig te proberen een markt te disrupten. Natuurlijk gaan er bijna net zoveel start-ups roemloos ten onder, maar laat je daar niet door afleiden.

Ik hoor verschillende geluiden om mij heen als het gaat om abonnementen. Negatieve: “We zijn er moe van.” En positieve: “Het gaat de markt overnemen.” Ik denk dat beide niet waar zijn want de waarheid ligt in het midden.

Abonnementen zijn een duidelijke trend en daarom een enorme kans voor bedrijven in een branche waar er nog niet veel aanbieders van abonnementen zijn en alles nog per uur of per doos wordt afgerekend. En of dat nou machines, een ambacht, professional services (juristen, notarissen), onroerende goederen of wat dan ook zijn: er is zeer waarschijnlijk een duidelijk af te bakenen product-marktsegment met een enorme kans. Een kans op een echt bloeiend product, want meer winst en meer circulair.

Ook andere belasting

Tot slot nog een andere belangrijke financiële factor die zeer bepalend is voor de overgang naar een duurzame circulaire economie: onze belastingen, met name omzet- en inkomstenbelasting. Door belastingen te verschuiven van arbeid naar consumptie zal een groenere economie als vanzelf verschijnen.

Interessant om eens over door te denken? Neem contact op met Bernard de Groot.

Foto van het shredden van jeans: (c) mudjeans.eu