×

Deel deze pagina

Een jaar ouder en wijzer en opgeschoven in de piramide?

Een jaar ouder en wijzer en opgeschoven in de piramide?

We zijn weer een jaar ouder… en grijzer.

Wat brengt het nieuwe jaar? Er is zeer weinig zeker over de toekomst; helaas, en tegen onze zin. En wie daar niet van overtuigd is raad ik het boek ‘The Black Swan’ aan. We moeten die onzekerheid gaan leren omarmen, anders blijven we achter de waan van de dag aanrennen. En de waan van extrapolaties.

Maar er is misschien een kleine strohalm: de bevolkingsaantallen. Het CBS houdt in Nederland keurig het aantal inwoners van elke leeftijd bij. En extrapoleert dit naar de toekomst. Dat zou een piramide-vorm moeten geven, volgens het gebruikelijke woord: bevolkingspiramide. Die vorm was overigens alleen tot net na de Tweede Wereldoorlog van toepassing, daarna nam de bevolkingsaanwas af.

Niks piramide. Het is tijd om een nieuw model in ons hoofd te krijgen van de Nederlandse bevolking. Reset…

In de afbeelding hieronder groeit de grafiek. Tenzij er vreselijke epidemieën komen, of De Grote Volksverhuizing zich herhaalt – en dat is honderd keer meer dan wat er nu vluchtelingen naar ons land gekomen is – is het mogelijk de grafiek voor elk jaar min-of-meer omhoog te schuiven en onderin het aantal geboren baby’s bij te voegen. En dan ontstaat geen piramide. De ‘bevolkingspijl’ is misschien een beter woord.

Groeiende bevolkingspirmaide Nederland 1950-2010

Even commercieel. Voor marketeers zal het bovenste stuk (boven de 50 jaar) er aantrekkelijk uitzien: een dikke pijlpunt vol welvaart en spaarcenten – en noden. Hier ontstaan ook nu al nieuwe markten, diensten en producten: van zorg-op-maat tot uitzendbureau’s. Van speciale reisorganisaties, een politieke partij (50plus), tot een omroep (Max).

Spring in gedachten naar 2020 – het is immers nog maar 4 jaar weg; ik geloof mijn ogen ook bijna niet – en denk aan uw bedrijf of markt. Dan is deze ‘grijze groep’ geboren in de groei- en bloeitijd van na de oorlog procentueel als totaal van de bevolking nog meer toegenomen. Hebt u hen iets te bieden?

Let wel op: daaronder bevinden zich dus ook ex-Hippies, provo’s en activisten. Zullen zij zich gedwee tot tamme standaardproducten laten overhalen? Mijn schot voor de boeg: bezorg hen een prachtige Indian Summer van hun leven; een echte ‘oudewijvenzomer’. En betrek hen weer/meer in de maatschappij; maak hen creatief en onderdeel van het produceren. Dat houdt jong en geeft vervulling. Geen geraniums en geen vegeterende planten. Dank u.

Indian Summer

Volg FRISSE BRONNEN op Facebook voor meer inspirerende artikelen.