Maak uw portfolio
gezond en toekomstgericht

Versterk uw portfolio en maak het toekomstgericht met bewezen programma’s, gebouwd op stappenplannen die voor u tot maatpak worden gesneden binnen uw organisatie en doelstellingen.

Er zijn voor een management- en directieteam drie horizonnen om vandaag actie op te ondernemen, en de continuïteit van de organisatie te waarborgen:

  • horizon 1 is het lopende jaar, met de nadruk op vergroten van effectiviteit
  • horizon 2 is de komende twee tot vijf jaar, met de nadruk op leren en innoveren
  • horizon 3 is verder dan vijf jaar, met de nadruk op verkennen en voorbereiden

Horizon 1. Premium Partners

Om het beste uit het huidige portfolio en organisatie te halen in horizon 1 zijn andere partijen beter geschikt. Wij hebben relaties met verschillende premium partners waarmee we u graag in verbinding brengen. Vertel ons uw uitdaging en wij adviseren u vrijblijvend welke partner mogelijk het beste bij uw vraag en uitdaging aansluit.

Horizon 2. Business development – bestaande portfolio ontwikkelen

Het huidige portfolio van producten en activiteiten verder ontwikkelen en aanscherpen voor de komende jaren geeft de meest zekere resultaten. Het brengt ambitieuze organisaties naar groeikansen die direct aansluiten bij de organisatie. Hiervoor wordt naar de complete value-chain gekeken waar uw organisatie deel van uitmaakt. Zoekend in en puttend uit een breed netwerk van toonaangevende bedrijven, zowel grootzakelijk als in het MKB worden nieuwe verbindingen gelegd in het hele eco-systeem rondom uw organisatie. Het proces van verbinden wordt met minstens evenveel aandacht voor de interne klant (de medewerkers) als de externe klant begeleid. Deze verandering in relaties, denken en werken wordt professioneel en met zorg begeleid, tegelijk opportunistisch, idealistisch en gestructureerd.

Horizon 2. Lanceerplatform – nieuwe producten ontwikkelen

Elk product heeft een life-cycle van opgaan, blinken en verzinken. Geen portfolio heeft het eeuwige leven. De actie voor vandaag is het portfolio uitbreiden met innovaties die in bestaande en aanpalende markten tot significante nieuwe omzet kunnen leiden. Daarvoor moeten verschillende kleine experimenten worden gedaan en geleerd van de resultaten. De drie verschillende trappen innovatieversnellers van ‘Lanceerplatform’ (Trap 1: 2 weken, Trap 2: 2 maanden, Trap 3: 2 jaar) begeleiden teams met ideeën op een begaanbaar pad naar een productlancering: ingebed in de organisatie maar niet gebonden. Iteratief en gericht: slim ontwikkelen, snel proberen, eerlijk reflecteren en weer verder. Om de zekerheid op ROI te vergroten werken de drie trappen na elkaar. Door grofweg tien ideeën in trap 1 te versnellen, vervolgens de significant verbeterden in trap 2 en wederom de significant verbeterden in trap 3 wordt de slagingskans aanzienlijk vergroot. Ready for take-off?

Horizon 3. Scenario thinking – deuren openen

De wereld rondom uw organisatie en de wereld rondom uw klanten en leveranciers verandert langzaam, maar zeker en fundamenteel. De eerste actie voor vandaag is het voorbereiden op mogelijke nieuwe kansen en bedreigingen vanuit kennis van de zekerheden en goed geïnformeerd inzicht van de ontwikkelingen en de onzekerheden. De tweede actie is het bestaand portfolio robuuster en zelfs anti-fragiel maken: veranderingen en verschuivingen in de markt gaan in je voordeel werken. Scenariodenken brengt directies helder inzicht in de wereld om hen heen voor gerichte innovatie. Samen op verkenning langs onzekerheden en nieuwe zekerheden. Ramen worden deuren. De zekerheid op ROI met een scenariodenken-traject is relatief laag, maar de mogelijke opbrengsten (leverage) zijn uitzonderlijk hoog. De waarde voor vandaag zit evenwel ook in een reeks onverwachte ideeën voor Horizon 2 (input voor Lanceerplatform), en een mogelijkheid om het bestaande besluitvormingsproces in een MT- of directieteam meer te objectiveren en los te komen van meningen.