×

Deel deze pagina

Het einde van email – niet vermenigvuldigen maar delen

Het einde van email – niet vermenigvuldigen maar delen

Bent u nog wel blij met email?

E-mail is een prachtige vinding die in 1971 het licht zag. Wat ooit zondermeer de meest gebruikte en welkome toepassing van computernetwerken en het Internet was, is inmiddels een bron van irritatie en soms zelfs een slavendrijver geworden. Voor veel werkenden bestaat een groot deel van hun dag uit het beantwoorden van mails die ongevraagd, en vaak ongewenst, binnenkomen. En de tijd van het weldoordachte memorandum op papier ligt lang achter ons. Begraven samen met de fax, ergens midden jarig negentig.

Ondertussen zijn snellere, directere en soms betere vormen van elektronisch communiceren breed ingeburgerd: kletsen of ‘chatten’ (SMS, Skype, WhatsApp), het videogesprek (Skype, MSN, Google Talk, Facetime) en het prikbord (Twitter, Facebook, LinkedIn, Yammer, Flickr, Foursquare). Bedrijven willen er nog niet helemaal aan uit angst voor ofwel tijd verdoen ofwel het ongeoorloofd delen met mensen buiten de organisatie … maar er wordt al sinds 2009 gespeculeerd dat email ook binnen bedrijven uiteindelijk zal verdwijnen.

 

Het grote voordeel van de elektronische communicatie is vermenigvuldigen en delen, zonder moeite. Het vermenigvuldigen met het oude carbon-papier leeft nog wel voort in ons gebruik van “CC” in emails, maar we gebruiken nauwelijks de kracht van delen. De “CC” in email is eerder irritant, en wordt met ‘controle’ en macht geassocieerd. Niet bedoeld om te delen of te helpen.

Hoe zou het zijn als voor elk project en voor elk team en misschien elk bedrijfsonderdeel er een elektronisch prikbord was waar, naast tekst-berichten, ook video en spraak en foto’s kunnen worden gedeeld? Alsof je allemaal met elkaar aan een ronde tafel werkt, maar waar iedereen zelf bepaalt hoe vaak en wanneer hij dit prikbord bekijkt? Een soort multi-mediaal en persoonlijk intranet. Hoe veel emails zouden we dan nog nodig hebben? Zouden we dan nog over systemen voor Knowledge Management praten? Ik denk niet veel.

Hoe veel effectiever zou uw organisatie lopen als iedereen gewoon op de hoogte was van wat er speelt en informatie zo kon terugvinden met een eenvoudige zoekopdracht? De techniek is er al klaar voor …

Volg daarom FRISSE BRONNEN op Facebook voor meer inspirerende artikelen.

Foto: ClickRick, CC-license.