×

Deel deze pagina

Doe het anders
#innovatie

Doe het anders
#innovatie

Elke ondernemer wil dat zijn product en dienst zich onderscheidt van de concurrentie. Dat maakt het verkopen makkelijker. En als dat goed is gedaan verkoopt het zichzelf: een ‘remarkable product’. Bovendien geeft dit je ook meer voldoening.

Hoe doe je dat?

Berenschot heeft voor haar jaarlijkse ‘Strategy Trends‘-onderzoek aan ondernemers gevraagd naar hun plannen om hun product te onderscheiden. En de uitkomst is verontrustend.

Allereerst een platte observatie. De meeste ondernemers kozen, gemiddeld over de afgelopen 3 jaar, voor een onderscheid-tactiek waarbij ‘kwaliteit’, ‘klantenservice’, ‘focus’ en ‘innovatie’ duidelijk de boventoon voeren.

Berenschot strategy trends 2015

Ervan uitgaande dat de ondernemers eerlijk hebben geantwoord, betekent dit dat ze precies doen wat bijna iedereen doet. Sowieso blijkt dat uit de cijfers, want een derde van de ondernemers, en ik denk dat we het bij elkaar over een ruime meerderheid hebben, is met vergelijkbare zaken bezig. Maar, naast dit feit dat bijna iedereen dit doet, is het ook nog eens niet-onderscheidend.

Ik ben bang dat in teveel gevallen de redenering ongeveer als volgt loopt:

  • “Wij leveren ‘kwaliteit’, want wij doen erg ons best. Wij hechten er waarde aan dat de klant tevreden is met het product en dat het niet snel kapotgaat. Daarom leveren wij ook garantie. Wij werken daar echt hard voor, en met af en toe overwerk houden wij klant tevreden.
  • Wij leveren ‘service’, want wij zij altijd bereikbaar. Dat vinden wij belangrijk en ons ‘call center’ en klantendienst wordt regelmatig bijgeschoold.
  • Wij hebben ‘focus’ want wij richten onze reclame, marketing & sales op de meest veelbelovende en ‘rijkste’ klanten die het meeste voor onze producten over hebben.
  • Wij doen aan ‘innovatie’ want wij zijn nooit tevreden. Wij blijven aan ons product sleutelen. Het is nooit af. We zijn nu al aan versie 7. Elk product heeft meer features en praktische voordelen.”

Als dat je plan is om onderscheid te maken heb ik slecht nieuws voor je: dat is onvoldoende! En het is maar helemaal de vraag of deze vier punten zichtbaar en zinvol zijn voor je klanten.

Aan de onderkant van de grafiek vind ik juist drie punten die erg interessant zijn, enerzijds omdat bijna niemand zegt dit te doen – je wordt zeker uniek – en anderzijds omdat klanten dit echt zullen merken én zien: laagste prijs, laagste TCO (total cost of ownership), en beste design. Nu is ‘laagste prijs’ als strategie een gevaarlijke: als dat niet goed is doordacht, dan wordt het een ‘race to the bottom’. Maar het is er wel één die het zeer de moeite waard is om serieus en diep te doordenken. Je zult een schat aan inzicht krijgen over je markt én je bedrijf! Dat geldt trouwens nog meer voor ‘TCO’: dan moet je je echt in de klant verdiepen. Denk die strategiën eens echt goed door. En design is echt niet alleen voor Apple en consumentenproducten; ook voor industriële producten werkt het ontwerpen vanuit gebruikerservaring en esthetiek!

Tenslotte, ik denk dat een kleine lakmoesproef voor de vier meest gekozen aspecten waardevol is, zodat het wel degelijk een onderscheidend aspect wordt – want dat kan zeker. Bekijk uw organisatie eens door de bril van de volgende lakmoesproef:

  • Kwaliteit: je levert ‘kwaliteit van leven’. Dat is dus kwaliteit in de ogen van de klant, waarbij zijn/haar leven zinvoller, aangenamer, veiliger en comfortabeler wordt. Lakmoes-proef: “ik word blij van de aankoop van dit product!” – ’the world is a better place’.
  • Service: je denkt pro-actief mee met het probleem van de klant en lost dat op, in zijn geheel, door indien nodig ook concurrerende producten in het aanbod mee te nemen. Lakmoes-proef: “mijn probleem is helemaal weg!”
  • Focus: je bent zo thuis in de branche van uw klant dat je naast hem kunt gaan zitten om een adviesgesprek over zijn/haar business op niveau te kunnen voeren. Lakmoes-proef: “dank voor dit idee!”
  • Innovatie: je sluit helemaal aan bij het bedrijf en organisatie van je klant door je eigen businessmodel te laten aansluiten op de risico’s en betalingsfrequentie die voor je klant wenselijk zijn. Je neemt een deel van hun risico’s over. Lakmoes-proef: “jullie zijn geen leverancier, maar partner!”

Aangesproken? Neem nu contact op om je organisatie onderscheidend te maken – maak de sprong voorwaarts! Bel vrijblijvend: 06 – 12 44 60 86.

[wysija_form id=”2″]